Forum Forum właścicieli Peugeot 'ów Elyseo Elystar Satelis Strona Główna Forum właścicieli Peugeot 'ów Elyseo Elystar Satelis
Jedyne polskie forum i klub zrzeszające właścicieli skuterów Elyseo Elystar Satelis


Kilka ogólnych przydatnych info. Autor: Michał-drdjmike

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum właścicieli Peugeot 'ów Elyseo Elystar Satelis Strona Główna -> Faq
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
PrezesBednarz
Administrator


Dołączył: 13 Cze 2005
Posty: 4645
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/4

Płeć: Mężczyzna

 PostWysłany: Czw 18:41, 12 Lip 2007    Temat postu: Kilka ogólnych przydatnych info. Autor: Michał-drdjmike Back to top

Z wakacyjnych nudów zaczynam coś tu tworzyć.Sam niewiele wiem dlatego poprawiajcie w razie czego,a jak Prezes się znajdzie to może doklei do FAQ.



Jaki olej i benzyna?
Benzyna- zwykła 95 oktanowa bezołowiowa(uniwersalnej już nie ma w sprzedaży z resztą).Benzyny 98 oktan i inne typu premium jak V-Power itp. Nie podnoszą mocy,jedyne co mogą poprawić to kultura pracy naszego silnika.Takie benzyny napewno będa też lepszej jakości niż 95 więc raz na jakiś czas można zalać takim paliwem naszą maszyne.
W zbiorniku mieści się 8,5l

Olej- Zacznijmy od tego jaki mamy silnik w naszej maszynie. 50 i 100 to silnik dwusuwowe które spalają olej razem z paliwem.Dolewamy go do dozownika pod siedziskiem.Jeżeli mamy silnik dwusuwowy musimy kupić olej który jest właśnie przeznaczony do takich maszyn,często na pudełku będzie np. napis 2T. Do skuterów nie wolno wlewać olejów mineralnych i najtańszych typu MIXOL czy podobne.Jeżeli nasz skuter ma mały przebieg,znamy jego prawdziwą historię możemy wlać do niego olej syntetyczny,jeżeli ma on już spory przebieg,lub nie znamy jego histori(pamiętajmy że przekręcenie licznika to żaden problem) najbezpieczniej będzie wlać olej półsyntetyczny.Jakiej firmy?To zależy już głównie od naszego portfela.Prawie każdy zachodniej marki będzie ok(np.Motul,Mobil,Shell,Castrol,Esso,oleje Orlen tez podobno są ok)Ja zalewam Esso ponieważ jest rekomendowany przez Peugeota i jest tani 14zł za litr.Rekomendowany jest też Shell ale jest on już droższy.Do dozownika wchodzi nieco ponad 1l.
Tutaj jest temat o olejach do dwusuwa:

http://www.ely.fora.pl/jaki-olej-do-2t-wiem-ze-temat-byl-ale-dalej-nie-wiem-t963.html?highlight=olej*

125 i 150 to czterosuwy i olej wymienia się tak jak aucie,a nie miesza się go z benzyną.Jaki olej?Kryteria jak przy dwusuwie-dobrej marki,i nie mineralny.Na butelce ma mieć 4T zamiast 2T.Dużo osób z tego co czytałem leje orlenowskie oleje-jest dobrze i tanio.Olej zmienia się co 6 tyś. km lub co sezon(w zależności co nastąpi wcześniej) Co 2-3 zmiany powinno się regulować luzy zaworowe.
Filtr oleju powinno się zmieniać przy każdej zmianie oleju.Zamiennikiem do 150 jest np. KN-185 firmy K&N

Będąc już przy płynach w naszych skuterach-co pewien czas trzeba też pamiętać o wymiane płynu hamulcowego,chłodzącego(czterosuwy) oraz oleju w przekładni:

Płyn hamulcowy powinno się wymieniać co dwa lata,ponieważ jest on higroskopijny-chłonie wodę z otoczenia.Im bardziej zawodniony płyn tym mniejsza jego temperatura wrzenia.Jeżeli zagotujemy płyn bardzo mocno obniży się skuteczność hamowania naszej maszyny i to wtedy kiedy najbardziej będziemy tego potrzebować! Jaki płyn? Klasy DOT 4.
Tutaj linki z testem płynów hamulcowych:

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Płyn chłodzący również powinno się wymieniać co dwa lata, chyba, że producent płynu zaleca inaczej np. Preston-5 lat. Test:

[link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych][link widoczny dla zalogowanych]


Peugeot stwierdził że nie trzeba wymieniać oleju w przekładni,jednak dobrze jest to zrobić, w nowszych rocznikach nie ma niestety korka spustowego więc musimy przechylać skuter lub wyciągnąć stary olej strzykawką.Jeżeli nie mamy „siły” wymieniać oleju powinniśmy chociaż co jakiś czas kontrolować jego poziom i jeżeli będzie potrzeba uzupełnić go.
Przykładowe oleje do przekładni:

[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

V-max,Vmax,Prędkość maksymalna:
Orientacyjne wartości dla danych silników,zebrane od innych użytkowników z forum.Oczywiście w każdym egzemplarzu może być inna.Zależy to od stanu paska,rolek,dotarcia i wielu innych czynników.Ja np. na starym pasku i rolkach w 50 mam ledwo ponad 70,zobaczymy jak będzie po wymianie.

- 50ccm : 70-85
- 100ccm : 90-105
- 125ccm : 100-115
- 150ccm : 108-120

Jak już pisałem głównymi przyczynami słabego V-maxa jest stary pasek i/lub nie właściwe/zużyte rolki.

Jakie rolki?

Zależność przy rolkach jest taka:Lżejsze rolki-lepsze przyśpieszenie,mniejsza prędkość maxymalna.
Cięższe rolki-gorsze przyśpieszenie,większy v-max
Przy przeróbkach np. wymianie wydechu najlepiej jest kupić zestaw rolek testowych.

Wymiary i waga seryjnych rolek:
-50 16X13 8,5gr
eeeeee dalej coś info nie bardzo,nie mogę znaleźć nic konkretnego do większych silników.Napiszcie żeby było kompletniej

Prawo:(opis działu FAQ „Podstawowe informacje związane ze skuteryzmem, Elyseo , Elystarem. Informacje prawne związane z motorowerami jak i motocyklami.”)


„Według przepisów prawo jazdy:
Kategorii A – uprawnia do kierowania motocyklami osoby, które ukończyły 18 lat. Aby zdać na prawdo jazdy kat. A należy zaliczyć specjalny kurs przygotowawczy i zaliczyć egzaminy państwowe.
Kategorii A1 – uprawnia osoby, które ukończyły 16 lat do kierowania motocyklami o pojemności nie większej niż 125cm3 i mocy nie przekraczającej 11kW.
Karta motorowerowa – uprawnia osoby, które ukończyły 13 lat, a nie ukończyły 18 lat do kierowania motorowerami/skuterami o pojemności nie większej niż 50cm3 oraz o prędkości maksymalnej 45 km/h (lol)

Prawo jazdy kategorii A – według przepisów prawnych każdy kto ukończył dokładnie 17 lat i 9 miesięcy może starać się o wyżej wymieniony dokument. W tym celu należy przejść przez badania lekarskie, zaliczyć kurs przygotowawczy i zaliczyć egzamin państwowy.
Na kurs składają się 2 części – teoretyczna i praktyczna, czyli 30 godzin wykładów i 20 godzin jazd. Cena (w zależności od szkoły) jest mniej więcej taka sama jak na prawo jazda kat. B (czyli samochód)
Egzamin – tak samo jak przy kursie są 2 części – teoretyczna i praktyczna. Na egzamin teoretyczny składa się 12 pytań (6 dotyczących ogólnych zasad poruszania się w ruchu drogowym i 6 specjalistycznych dla wybranej kategorii, czyli w tym wypadku dla motocykla)
Egzamin teoretyczny zdaje się na komputerze. Po zdaniu teorii można zapisać się na egzamin praktyczny, co kosztuje między 10 a 30 zł.

Na część praktyczną składają się jazdy na placu manewrowym oraz jazda w mieście.

Na placu manewrowym wykonujemy: takie czynności jak:

-zdjęcie motocykla z podnóżków i przepchnięcie go na odległość 3 metrów,
-upewnianie się o możliwości skrętu,
-dwukrotny przejazd slalomem między pięcioma pachołkami,
-pięciokrotny przejazd po „ósemce” wyznaczonej dwoma ostatnimi pachołkami,
-ruszenie na wzniesieniu
-zatrzymanie się w wyznaczonym miejscu.

Jazda miejska polega na przejechaniu z góry ustalonej trasy egzaminacyjnej. O jej przebiegu można się dowiedzieć w ośrodku egzaminacyjnym. Za zdającym jedzie egzaminator (samochodem). Należy pamiętać o używaniu kierunkowskazów, zawsze tam gdzie wg prawa powinniśmy to zrobić, o prawidłowym ustawieniu lusterek, o włączeniu świateł. Podczas całego egzaminu motocykl nie powinien zgasnąć, zwłaszcza przy ruszaniu na wzniesieniu. Motocykle egzaminacyjne to Suzuki GN 125 i Honda CBF 250.

Prawo jazdy kat. A1 – powinny posiadać osoby, które ukończyły 16 lat i poruszają się motocyklem o maksymalnej pojemności 125cm3 i o mocy nie przekraczającej 11kW.
Bardzo złą informacją dotyczącą prawa kat. A1 jest to, że kosztuje ono tyle co prawo kat. A i ma prawie taki sam przebieg. Jedyną różnicą jest motocykl o mniejszej pojemności niż na A1, bo mianowicie o poj. 125cm3. Dodatkowo potrzebna jest zgoda rodzica, lub opiekuna prawnego. Udogodnieniem jest fakt, że po ukończeniu 18 lat prawo kategorii A1 można wymienić na prawo kategorii A. Warunkiem jest odbycie 10 godzin jazd praktycznych na motocyklu o wyższej pojemności niż 125 cm3 (np.: 250cm3) i zdaniu egzaminu praktycznego.

Karta motorowerowa – jest dokumentem, uprawniającym osoby, które ukończyły 13 lat, a nie ukończyły 18 lat do poruszania się motorowerami/skuterami o prędkości maksymalnej 45km/h i pojemności nie wyższej niż 50cm3. Kurs i egzamin na kartę motorowerową może zorganizować szkoła. Niestety w naszych czasach nie jest to proste, gdyż szkoły albo zapominają o tym, że mają taki obowiązek, albo usprawiedliwiają się małą ilością chętnych na tego typu dokument. W tym wypadku, poza szkołą istnieją jeszcze inne organizacje, dzięki którym możemy wyrobić kartę, a mianowicie szkoły jazdy lub kluby. Szkolenia obejmują 5 godzin zajęć. Trochę teorii i więcej praktyki. Najczęściej takie szkolenie i egzamin kosztują w granicach 200zł.”

By sqtery.com
 
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum Forum właścicieli Peugeot 'ów Elyseo Elystar Satelis Strona Główna -> Faq Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach